هفت باور غلط درباره مداخلات درمانی اعتیاد

تبلیغات

اعتیاد

وبلاگ-کد لوگو و بنر

هفت باور غلط درباره مداخلات درمانی اعتیاد

وقتی الکل یا مواد مخدر زندگی شخص عزیزی را تحت الشعاع قرار داده است و به نظر می رسد که تمایلی به رویارویی با حقایق اعتیاد خود ندارد ، اغلب اوقات ما برای کمک به چنین افرادی به « مداخله درمانی » روی می آوریم چون به نظر می رسد که به کمک نیاز دارند . یک مداخله درمانی زمانی روی می دهد که گروهی از عزیزان – فامیل ، دوستان و افراد نگران – دور هم جمع شوند تا برای کمک به اشخاصی تلاش نمایند که به نظر می رسد برای اعتیادشان نیاز به درمان دارند .

برای آنهایی که هرگز در یک مداخله درمانی وارد نشده اند ، ممکن است فرآیند درمان نگران کننده و پر از سوالات بی جواب به نظر برسد . خیلی از مردم مداخلات درمانی را تنها در تلویزیون و یا فیلمها دیده اند و نسبت به اینکه از یک مداخله درمانی واقعی چه انتظاری دارند ، مطمئن نیستند .

 

 

 

 

 

در اینجا هفت مورد مشترک از تصورات غلط درباره مداخلات الکل و مواد مخدر بیان می شود .

- شما باید منتظر بمانید تا شخص به ته خط برسد : (مترجم :  انگلیسی ها می گویند : به ته صخره رسیدن reach or hit rock bottom)

عبارت ته خط (rock bottom) اغلب زمانی استفاده می شود که بحث درباره معتادان و رفتار اعتیادگونه باشد . خیلی ها باور دارند که یک معتاد نمی تواند تا زمانیکه به نقطه صفر نزدیک نشده است به جاده سلامتی برگردد . واقعیت امر اینست که واژه آخر خط (rock bottom) برای توصیف دقیق حقیقت مطلب ، سخت بوده و می تواند حکایت مته به خشخاش گذاشتن باشد . بجای آنکه برای رسیدن به این زمان موهوم و مبهم تعریف شده منتظر بمانید ، سعی کنید قبل از اینکه برای انجام هر عملی دیر شود به عزیزتان کمک نمایید.

- رسیدن به سلامتی امکان پذیر است اگر یک معتاد به حد کافی قوی باشد :

اعتیاد بیماری است که در علل متعددی ریشه دارد . وابستگی شیمیایی بر مغز یک معتاد مسلط شده و پیکره عصبی کامل و دست نخورده وی را دگرگون کرده است . معتادان به بیشتر از « تنها یک نیروی اراده » برای رستن نیازمندند . آنها را متقاعد کنید اکنون زمانی است که به کمک احتیاج دارند .

- یک معتاد ، اگر قبلاً شکست خورده باشد ترک نمی کند :

فقط بخاطر اینکه یک معتاد در گذشته دچار عود شده است به این معنی نیست که درمان مجدد ، موثر واقع نخواهد شد .

- معتادان فاقد اصول اخلاقی و معنوی قوی هستند :

هر کسی می تواند یک معتاد باشد . مردمی که از نظر ژنتیکی مستعد اعتیاد هستند ، صرفنظر از شخصیتی که دارند ، حتی بیشتر از دیگران احتمال دارد که معتاد شوند .

- معتادان ، ارتباطشان را با آنهایی که مداخله درمانی را تشکیل می دهند ، قطع می کنند :

مشکل است که پاسخ یک معتاد را به یک مداخله پیش بینی کنیم . سوء مصرف ماده مخدر و الکل می تواند از وی یک شخص بی ثبات و ناپایدار بسازد . به همین دلیل همیشه لازم است که به دنبال کمک از مداخله گرهای حرفه ای (professional interventionist) باشیم . فقط به این خاطر که یک معتاد آشفته می شود ، به این معنی نیست که ارتباطش را قطع خواهد کرد . از بعضی لحاظ آنها درک خواهند کرد که فامیل و دوستانشان ، فقط سعی در کمک کردنشان دارند.

- مداخلات ، زمانی می توانند تشکیل شوند که معتاد تحت نفوذ ماده قرار داشته باشد :

این نظر و اندیشه خوبی نیست . زمانی که یک مداخله طراحی می شود ، بایستی طوری ساخته شود که مطمئن بود یک معتاد در زمان روبرو شدن هشیار (sober) و معتدل است . شخصی که تحت نفوذ ماده قرار دارد ممکن است خیلی متغیر و دمدمی مزاج باشد و مسلماً آنچه به وی گفته می شود به طور کامل پردازش نخواهد شد .

- مداخلات درمانی بایستی فقط توسط دوستان و فامیل شکل گیرد :

یک مداخله حرفه ای بخش اساسی و حیاتی از مطمئن ساختن این موضوع است که مداخله درمانی بی خطر و موثر است . اینکه بدون کمک حرفه ای سعی در مداخله برای یک معتاد شود ، می تواند خطرناک و بسیار غیر مولد باشد . همواره با یک مداخله گر(interventionist) حرفه ای تماس بگیرید که به شما کمک خواهد کرد تا طرحی را برای ساختن مداخله مولد و سلامت آوری که امکان پذیر باشد ، پیاده نمایید .




مطالب مرتبط
.